Body Beauty Clinic

Toksyna Botulinowa

Zabiegi z zastosowaniem toksyny botulinowej należą do jednych z najbezpieczniejszych zabiegów w medycynie estetycznej i cieszą się rosnącą popularnością wśród pacjentów. Prawidłowe zakwalifikowanie pacjentki przez lekarza oraz staranne wykonanie zabiegu pozwalają uzyskać szybki, długotrwały i spektakularny efekt w redukcji niektórych zmarszczek już po jednym zabiegu. Sam zabieg jest krótki i niemalże bezbolesny.

Właściwości Maximusa dają możliwość zastosowania go do bezinwazyjnych zabiegów dermatologicznych w celu odpowiedniego wymodelowania sylwetki ciała, wyszczuplenia i ujędrnienia skóry brzucha, pośladków, ud jak również leczenia cellulitu czy nawet redukcji zmarszczek.

Wskazania do zabiegu:

Zmarszczki czoła
Zmarszczki wokół oczu
"Lwia zmarszczka" - pomiędzy brwiami
Marszcząca się "brukowana" broda
Bruksizm
Nadpotliwość

Czym jest botox?

Toksyna botulinowa jest lekiem stosowanym w medycynie w leczeniu wielu jednostek chorobowych: w okulistyce do leczenia zeza, porażeń spastycznych i migren w neurologii.

Toksyna botulinowa blokuje przekaźnictwo w połączeniach między neuronami a mięśniami. W efekcie porażony mięsień przestaje się kurczyć, co w zabiegach medycyny estetycznej wizualnie przekłada się na wygładzenie zmarszczek mimicznych.

Efekt toksyny botulinowej jest odwracalny i mija po 3 do 6 miesiącach dlatego profil bezpieczeństwa zabiegów z jej użyciem jest wysoki. Podczas zabiegów używane są niewielkie stężenia leku, dlatego toksyna działa miejscowo, na włókna mięśniowe w okolicy iniekcji.

Toksyna jest skuteczna zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Rosnąca świadomość wśród mężczyzn przekłada się na wzrost zainteresowania i ilości zabiegów u panów.

Czy przy pomocy botoksu można powiększać usta?

Nie. Wbrew popularnym powiedzeniom botoks nie służy do wypełniania czerwieni wargowej. W tym celu stosujemy preparaty z kwasem hialuronowym. Jedynie czasem botoks może być stosowany do delikatnego wywinięcia wargi górnej (nie u każdej pacjentki) ale nie jest to prawdziwe powiększenie.

Jak przygotować się do zabiegu?

Zabiegi z zastosowaniem toksyny botulinowej są bezpieczne i nie wymagają specjalnego przygotowania przez pacjentów. Nie trzeba rutynowo wykonywać wcześniej żadnych badań.

Przed zabiegiem na konsultacji lekarskiej odbywa się szczegółowa kwalifikacja. Należy upewnić się, że pacjent nie ma przeciwskazań do wykonanania zabiegu z użyciem toksyny butulionowej.

Do przeciwskazań należą:

5
infekcja lub stan zapalny w miejscu planowanej iniekcji
nadwrażliwość na składniki preparatu
stosowanie niektórych leków
ciąża i karmienie piersią
aktywna choroba nowotworowa

Jak wygląda zabieg

Sam zabieg trwa krótko – zwykle około 20 minut i polega na kilku, prawie bezbolesnych nakłuciach strzykawką z cienką igłą.

Lekarz podaje toksynę precyzyjnie w mięśnie, które chcemy zwiotczyć. Ilość i miejsca podania preparatu są przez lekarza indywidualnie dopasowywane do potrzeb pacjenta. Ból związany z iniekcją jest minimalny i zwykle nie wymaga stosowania znieczulenia miejscowego. Jedynie wyjątkowo u pacjentów z bardzo niskim progiem bólu może być ono pomocne.

Tuż po zabiegu ślady po iniekcjach są praktycznie niezauważalne. Pierwsze efekty pacjenci odczuwają i zauważają po około 7 dniach.

Działanie toksyny stopniowo nasila się przez kolejne 2 do 6 tygodni. Aktywność ostrzykniętych mięśni wraca stopniowo. Efekt zabiegu zwykle utrzymuje się przez 4 do 6 miesięcy. Kolejne zabiegi można powtarzać jednak nie częściej niż co 3 miesiące – zwykle co 6-9 miesięcy.Zalecana jest wizyta kontrolna po około 2 tygodniach od zabiegu.

Należy pamiętać, że efekt zabiegu nie jest jednakowy u każdego i składa się na niego nie tylko sposób wykonania zabiegu ale też predyspozycje indywidualne, stosowanie się do zaleceń pozabiegowych, stan zdrowia i tryb życia.

Kto może wykonać zabieg

Toksyna botulinowa jest lekiem i może być podawana jedynie przez lekarza po szczegółowej kwalifikacji lekarskiej.

Czy kiedy raz wykonamy zabieg już zawsze trzeba go powtarzać?

Działanie toksyny botulinowej jest czasowe.

Dla zachowania efektu należy co kilka miesięcy powtarzać zabieg. Nie jest jednak prawdą, ze jednorazowe wykonanie zabiegu pociąga za sobą w konsekwencji przymus wykonywania zabiegów, bo „będzie gorzej”. Nawet jednorazowe podanie toksyny przyniesie dłuższy efekt wygładzający. W czasie kiedy toksyna działa na zwiotczone mięśnie zmniejsza się ich masa, a pacjent „oducza się” często przesadnego poruszania zwiotczonymi mięśniami.

Działania niepożądane

Zabiegi z użyciem toksyny botulinowej jak każde inne zabiegi związane z iniekcjami mogą rzadko spowodować niewielkie skutki uboczne takie jak:

• ból,
  • tkliwość,
  • opuchlizna,
  • obrzęk,
  • rumień,
  • świąd,
  • miejscowe zakażenie,
  • krwawienie,
  • siniak,
  • ból głowy.

Występują one zazwyczaj w ciągu pierwszego tygodnia po zabiegu i mają charakter przejściowy.

Dodatkowo w związku z działaniem toksyny mogą wystąpić:

• czasowe nadmierne zwiotczenie mięśni
  • ból głowy, ustępujący po zastosowaniu preparatu przeciwbólowego.

Do przeciwskazań należą

• zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta-Eatona),
  • infekcja lub stan zapalny w miejscu planowanej infekcji,
  • nadwrażliwość na składniki preparatu,
  • stosowanie niektórych leków,
  • ciąża i karmienie piersią,
  • aktywna choroba nowotworowa.

Inne zastosowania toksyny botulinowej

Leczenie nadpotliwości toksyną botulinową

Toksyna botulinowa jest niezwykle skuteczna w leczeniu częstej i uciążliwej dolegliwości jaką jest nadpotliwość. Tutaj możemy osiągnąć natychmiastowy i długotrwały efekt już po pierwszym zabiegu. Najczęściej problem dotyczy nadpotliwości pach, dłoni i stóp.

Bruksizm

Toksyna botulinowa jest efektywną metodą leczenia bruksizmu, czyli patologicznego tarcia zębami żuchwy o zęby szczęki, najczęściej w nocy.

Problem może dotyczyć nawet 10% populacji. Czasem pacjenci nie są świadomi, że dotyczy ich bruksizm i skarżą się na jego następstwa tj. rozchwianie zębów i ich zniszczenie, ból i ograniczenie ruchu w stawach skroniowo- żuchwowych, bóle głowy.

Bruksizm prowadzi do nadmiernego rozwinięcia mięśni żwaczy, co wizualnie przekłada się na efekt „kwadratowej” dolnej części twarzy.

Stosując toksynę botulinową możemy zwiotczyć przerośnięte mięśnie żwacze i niwelować efekty długotrwałego bruksizmu.

Opracowanie: Nina Miązek-Zapała